Tips för butik i Tictail

Tictail har tiotusentals användare och jag har skapat en butik där nu, mest för att testa om det fungerar.
Fördelen är att det är gratis och användarvänligt. Samtidigt finns det flera begränsningar. Det går exempelvis inte att skapa en egen förstasida (landing page) för mobilanvändare ännu. Det går inte heller att skicka egna fakturor.
 
Här kan du se den butik jag skapat:
http://antikdesign.tictail.com/
 
Vad ska man då tänka på när man gör en butik i Tictail? Här är några tips.
1. Använd bra bilder, som framhäver produkterna
2. Börja med att organisera så att du har alla bilder färdiga med artikelnummer och alla produkbeskrivningar skrivna i ett textdokument. Det blir då betydligt enklare att lägga in produkterna.
3. Lägg in en produktkategori i taget. Tänk också på att det tar lååång tid att lägga in produkterna, ifall man har några hundra olika varor i sitt utbud. Cirka 50 produkter per timme kan du räkna med om du är snabb.
4. Använd en snygg logotyp, det är det första kunden ser (särskilt om de går in i butiken via mobilen, vilket 50 procent gör).
5. Om du är någorlunda bra på CSS och HTML så gör om förstasidan så att den passar din butik bättre. Observera att mobilsidan inte går att ändra. Däremot kan man klicka i en ruta, som gör att mobilanvändarna endast ser webbversionen av sidan (vilket jag nu gjort).
6. Marknadsför sidan via sociala medier (Har du ingen Facebooksida så skapa en). Om du ställer ut på mässor eller liknande, dela ut visitkort med webbsidans adress på. 
 
 
Har du fler tips eller råd att bjuda på? Kommentera eller maila [email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0